“Формування предметних компетентностей учнів через нестандартні форми роботи на уроках біології ”
Ми навчаємося не лише для школи,
а й для життя.
Сенека
В
умовах розбудови національної системи загальної
середньої освіти важливого значення набуває
інноваційна діяльність, яка характеризується
системним експериментуванням, апробацією
та застосуванням інновацій в освітньому процесі .
Як же зробити так, щоб дитина
засвоювала нові поняття з різних навчальних дисциплін, опановувала нову
інформацію, спробувала застосовувати її під час вироблення нових умінь та
навичок і разом із тим почувала себе впевненою, бажала вчитися? На мою
думку, основне завдання сучасного вчителя - залучити учнів до активної та
самостійної діяльності, перетворити їх у суб'єктів цієї діяльності.
Зацікавленість, викликана педагогом на уроці, за певних умов може перерости в
стійкий інтерес до знань. Тільки в разі такого підходу формування освіченої,
творчої особистості, становлення її фізичного і морального здоров'я, яке є одним зі
стратегічних завдань реформування освіти в Україні, згідно з Національною
доктриною розвитку освіти України у XXI столітті, стане можливим.
На
сьогодні нараховується понад тридцяти конкретних форм навчання, які в
дидактичній літературі просто називаються, інколи в тій чи іншій послідовності
перераховується, у кращому разі робляться спроби їх конкретного опису.
Традиційно
форми організації навчання класифікуються так:
• за
кількістю учнів - індивідуальні, групові, фронтальні;
• за місцем
навчання - шкільні, позашкільні, екстернат, домашнє навчання;
• за
тривалістю - час регламентується педагогом, батьками, самими учнями.
Основною
формою організації процесу навчання, що відбувається у межах точно
встановленого часу за розкладом, з певним складом учнів для
досягнення навчальних результатів є урок.
«Урок - більш або менш закінчений відрізок, або "клітинка"
педагогічного процесу. В ньому, як сонце у краплині води, відображаються всі
його боки. Якщо не вся, то значна частина педагогіки концентрується на уроці».
В останні роки зроблено чимало спроб
удосконалити побудову уроку як форми організації навчальної діяльності учнів,
що диктує необхідність застосування так званих «нетрадиційних» форм
навчання. У сучасній дидактиці вживається поняття «нетрадиційний урок»,
«нестандартний урок».
Аналіз педагогічної літератури дає
можливість розкрити значення нетрадиційних форм навчання, яке полягає в тому,
що вони урізноманітнюють форми роботи з учнями; сприяють вихованню творчої
особистості школярів; дозволяють повніше враховувати особливості навчального
матеріалу; вимагають розробки технології застосування нових освітніх форм.
Впровадження нетрадиційних форм
навчання сприяє раціональному використанню і навчального часу, підвищує
продуктивність роботи учнів на уроці, а також розширює функції вчителя.
Визначають дві групи:
- «пульсуючі», тобто форми навчання,
які відомі в педагогіці давно, але в силу соціальних та інших умов, потреб
частота їх застосування в практиці різна;
-
«нестандартні форми» - це форми, які раніше не застосовувались і відрізняються
оригінальністю їх організації. Вони в основному виникли в останні роки під
впливом засобів масової інформації (телебачення, радіо).
Відповідно до реалізації основних компонентів навчання під
час розв'язання дидактичних завдань освітнього процесу виділяють такі
групи:
-нетрадиційні форми цілісного розв'язання завдань
навчання (прийняття мети, організація сприйняття, осмислення, закріплення,
застосування змісту того, що засвоюється, контроль та самоконтроль);
-«пролонговані»
форми, які не реалізують дидактичних завдань під час проведення, вони
потребують тривалої підготовки.
Для ефективної організації навчально-пізнавальної діяльності школярів
необхідно враховувати способи взаємодії суб'єктів навчального процесу, що
дозволяє виділити такі моделі нетрадиційних форм навчання:
Модель А. Нетрадиційні форми, що забезпечують однобічну
дію на учня (учитель - учень, учень - учень). Організація спілкування за
даними схемами робить дитину об'єктом дії, а вчителеві належить провідна роль.
Дана модель застосовується тоді, коли необхідно подати інформацію, якої немає в
навчальних посібниках, для її наступної поглибленої переробки;
Модель В. Нетрадиційні форми навчання, які забезпечують
взаємодію в процесі спілкування суб'єктів навчання в умовах парної роботи,
роботи малих груп, міжгрупової роботи. У даній моделі організації спілкування
учень є одним із рівноправних суб'єктів. Між учителем і школярем (учнем і
учнем) виникає співтворчість. Організовуючи взаємодію, учитель керує
пізнавальною діяльністю, творчим пошуком дітей;
Модель С. Нетрадиційні
форми навчання, які передбачають, як однобічну дію, так і
взаємодію суб'єктів навчання.
Ця класифікація нетрадиційних форм
представлена в таблиці
Класифікація нетрадиційних форм
відповідно до способу взаємодії суб 'єктів навчального процесу
Модель А
|
Модель В
|
Модель С
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар